دنياي اپليكيشن دنياي اپليكيشن .

دنياي اپليكيشن

كاتلين خوب ميباشد يا جاوا ؟ كداميك را گزينش كنيم؟

كليه نرم‌افزار نويساني كه جديدا مي‌خواهند پيشرفت اپليكيشن براي سيستم استدلال اندرويد را آغاز كنند، براي انتخاب زبان نرم افزار نويسي بر راز اين دوراهي قرار ميگيرند: جاوا بهتر است يا كاتلين ؟ جاوا و كاتلين دو گويش دوستداشتني نرم افزار نويسي مي‌باشند و هر مورد از آنها دوستداران خود را دارند؛ به همين استدلال ممكن است تعيين شما را سخت كنند. به مراد رفع ابهامات و رسيدن به يك پاسخ مشخص، خلال معرفي هر يك، طراحي اپليكيشن در مشهد  در ابتدا مزايا و معايب به كار گيري از هر يك را توضيح مي‌دهيم و سپس به سراغ تفاوت‌هاي في مابين اين دو مي‌رويم تا با تمركز به هدفي كه داريد بتوانيد خوب تصميم بگيريد كه براي شما كاتلين عالي ميباشد يا جاوا .
معرفي لهجه اپليكيشن نويسي جاواجاوا گويش بسيار قدرتمندي مي‌باشد كه برنامه نويسان زيادي در سراسر عالم از آن به كار گيري مي‌كنند. جاوا لهجه اپليكيشن نويسي رايا پارس مستقر گزينه استفاده اندرويد مي‌باشد و توسط سان مايكروسيستمز كه موقتي صاحب و مالك اوراكل مي‌باشد، پيشرفت داده شده است. نرم‌افزار‌هايي كه با سيستم دليل ارتباط برقرار مي‌كنند و مستقيما از سخت افزار به كار گيري مي‌كنند از جاوا به كارگيري مي‌كنند. اين گويش قابليت و امكان تشكيل داد هر اپ‌اي در هر مورد‌اي را آماده كرده، با اكثري از دور و بر‌هاي نرم افزاري و دشوار افزاري همخواني دارااست و از اشكال متعدد سيستم ادله مانند OS X، اندرويد، ويندوز، لينوكس و… پشتيباني مي‌كند. بعضا از اپ‌هاي نوشته شده با جاوا عبارتند از:
اسپاتيفاي (Spotify)توييتر (Twitter)سيگنال (Signal)مزاياي استعمال از جاواجاوا به عنوان يك زبان كهن، كاري بسيار بيشتر از توسعه و گسترش اپ‌هاي اندرويدي اعمال مي دهد. در صورتي‌كه جاوا بلد باشيد، مجال‌هاي شغلي بسيار بيشتري خواهيد داشت؛ چرا كه ممكن ميباشد application  بخواهيد نرم افزار‌ي خود را روي ساير پلتفرم‌ها نيز بسط دهيد. در اصل جاوا به شما اجازه مي‌دهد بال‌هاي خود را بيشتر باز فرمائيد. همچنين تعدادي سال ميباشد كه اين زبان در بسياري از موسسه‌ها و دانشكده‌هاي فقيد تدريس مي‌شود. بالا بودن تعداد برنامه نويسان جاوا سبب ساز شده تا اين زبان انجمن‌هاي (Community) بسيار تبارك‌اي در سطح فقيه داشته باشد. برخي از مزاياي جاوا عبارتند از:
يادگيري و شعور آن سهل هست.براي ساخت اپ‌هاي ساكن اندرويد و همچنين يك سري پلتفرمي مناسب مي باشد.از آنجايي كه خود اندرويد براساس جاوا ساخته شده است، كتابخانه‌هاي جاواي زيادي براي كمك به شما وجود دارد.برنامه‌هاي جاوا حتي‌د‌ر مقايسه با نرم افزار‌هاي كاتلين سبك‌تر و فشرده‌تر مي باشند و همين آيتم موجب اجراي سريع‌تر برنامه ميشود.توسعه‌ي پروژه‌هاي تبارك در جاوا راحت‌تر ميباشد.قابليت و امكان ماژوله سازي كدها و به كارگيري مجدد در بخش‌هاي ديگر از پروژه وجود داراست.جاوا همت بالايي دارد و از امنيت نرم افزارها پناه مي‌كند.معايب به كارگيري از جاواهمانند هر لهجه اپ نويسي، جاوا نيز داراي معايب اختصاصي به خود است. برخي از اين معايب عبارتند از:
جاوا يك لهجه بسيار سنگين ميباشد، بدين مضمون‌ كه شما كدهاي بسيار بيشتري را مي‌نويسيد و اين احتمال خطا و باگ را ارتقا مي دهد.جاوا به دليل محدوديت‌هاي ذاتي، در طراحي API اندرويد مشكلاتي دارااست.جاوا در مقايسه با زبان‌هاي ديگر به خيال بيشتري نياز دارد.معرفي لهجه نرم‌افزار نويسي كاتلينعلي رغم شهرت بي چون و چراي جاوا به عنوان يك گويش اپليكيشن نويسي، بازه زماني‌ها بود كه برنامه نويسان اندرويد به يك گويش مدرن‌تر نياز داشتند. كاتلين اين عدم وجود را مالامال كرد و در سال 2011 توسط جت برينز (JetBrains) معرفي شد. اين لهجه كه به يكي از رقباي مهم جاوا در پيشرفت اندرويد تبديل شده و در حين سال جاري‌ها محبوبيت نه به دست آورده مي باشد. در نهايت كاتلين به قدري مورد اعتنا بسط دهندگان قرار گرفت كه به عنوان گويش رسمي اندرويد اعلام شد و توانست تا حدودي جاوا را به دومين مورد برنامه نويسان تبديل كند. بعضا از برنامه‌هاي درج شده با كاتلين عبارتند از:
پينترست (Pinterest)ترلو (Trello)اورنوت (Evernote)مزاياي استفاده از كاتلينغرض پيشرفت دهندگان اين لهجه، سريع‌تر كردن مراحل كدنويسي براي نرم افزار نويساني است كه بخواهند از زباني غير از جاوا به كارگيري كنند. يك نرم افزار نويس كاتلين قطعا سرعت بيشتري در نوشتن كد داراست و به همين برهان مي باشد كه پيشرفت دهندگان زيادي كاتلين را دوست دارا هستند. براي مثال مي‌قدرت 50 خط كد نوشته شده در جاوا را  صرفا با يكي دو خط كد در كاتلين نوشت. اين ويژگي به معناي آن هست كه اشتباهات و باگ‌هاي بسيار كمتري در كاتلين وجود داراست. ساير مزاياي كاتلين عبارتند از:
كاتلين به تشكيل داد API‌هاي تميز ياري مي‌كند.كاتلين تركيبي از اپ نويسي فانكشنال و منش‌اي ميباشد.به لطف بايت كد جاوا، مي توانيد از كتابخانه‌ها و چارچوب‌هاي جاوا در كاتلين به كار گيري فرماييد تا انتقال كد از جاوا به كاتلين به صورت يكپارچه و اتومات انجام شود.درگذشته نمي‌توانستيد از null براي نرم‌افزار نويسي اندرويد استفاده فرماييد ولي در كاتلين قابليت پذير مي باشد. (در اختيار گرفتن شل‌تر Null Exceptions)وجود كتابخانه انكو (Anco) در كاتلين، كمك بزرگي براي توسعه دهندگان است و تيم‌اي بسيار فعال و تبارك‌اي از پروژه‌هاي فراهم در گيت هاب وجود دارد.معايب به كارگيري از كاتلينجامعه برنامه نويسان كاتلين هنوز جوان است و منابع يادگيري محدود مي‌باشند، بدين ترتيب يافتن پاسخ براي سوال هاي ميتواند يه خرده مشقت بار باشد. با اين اكنون، با افزايش محبوبيت آن، منابع و جامعه به مرور مجال گسترش خواهد يافت. ساير معايب كاتلين به تفصيل زير هست:
نوشتار و قواعد نحوي بسيار مختصر كاتلين، موجب ميشود كه اپليكيشن نويس به يادگيري مقدماتي كدنويسي (از گذشته) نياز داشته باشد.كلاً كاتلين سرعت كامپايل كمتري نسبت به جاوا دارااست.از آنجايي كه كاتلين هنوز نوباوه ميباشد، كشف كردن توسعه و گسترش دهندگان باتجربه به عنوان منتور دسته پاره اي طاقت فرسا ميباشد.برخي از ويژگي‌هاي اندرويد استوديو مانند تكميل اتوماتيك كد و كامپايل در كاتلين در مقايسه با جاوا كندتر اجرا ميگردند.جاوا عالي مي‌باشد يا كاتلين ؟گسترش برنامه‌هاي اندرويدي آيتم خير براي رسيدن به موفقيت در كسب وكار شما مي‌باشد ولي انتخاب بهترين لهجه نرم افزار نويسي يك معضل حقيقي است. براي بخش اعظمي از ما اشكار مي‌باشد كه جاوا بهترين است به اين دليل كه در كليه جا وجود دارد و تمامي آن را تحسين مي‌كنند. با اين موقتي، بعد از ورود كاتلين، اين يقين مطلق به جاوا تا حدودي متزلزل شد و برنامه نويسان آغاز به پرسيدن سوال هاي زير در جوامع اينترني كردند:
كاتلين خوب است يا جاوا؟مزاياي به كارگيري از كاتلين در مقابل جاوا براي توسعه اندرويد؟كدام لهجه براي توسعه و گسترش برنامه‌هاي اندرويد عالي ميباشد؟ جاوا يا كاتلين؟و سوالاتي از اين قبيل همچنان ادامه دارااست. در نصيب آينده قصد داريم به استيناف ويژگي‌هاي اپليكيشن نويسي دو گويش كاتلين و جاوا  بپردازيم و ببينيم براي گسترش دهندگان اندرويد، جاوا بهتر مي باشد يا كاتلين .


برچسب: طراحي اپليكيشن در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۸:۳۸ توسط:رضا طاووسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :