دنياي اپليكيشن دنياي اپليكيشن .

دنياي اپليكيشن

الگوريتم نرم‌افزار نويسي چيست؟

چيزي كه در وب  آمده مي باشد، گروه‌اي متناهي از آيين نامه‌ها ميباشد، كه به ترتيب خاصي انجام مي گردند و آيتمموردگزينهآيتم‌اي را حل مي‌نمايند. به عبارت ديگر يك الگوريتم، روشي مرحله به مرحله براي حل مسئله هست. نحوه محاسبه ميانگين در مكتب، يكي‌از مثال‌هاي الگوريتم مي‌باشد.
ولي در شرايطي‌كه به زبان خودمان بخواهيم بيان‌كنم الگوريتم چيست، مي بايست بيان كنم سپس كه متوجه شديم اپ قرار ميباشد چه كاري اجرا دهد و چه مشكلاتي از يوزرها رفع نمايد، درحال حاضر بايد قدم هاي را تعريف‌و‌تمجيد كنيم تا با اجراي آن ها يكي بعداز ديگري، به سيستم دستور دهيم تا آن نقص‌ خاص را حل نمايد. طراحي اپليكيشن اين قدم هاي دقيقي كه معين مي‌نمايند نرم‌افزار ما به چه شكل بايد شغل نمايد را اصطلاحاً الگوريتم مي گويند. به عبارت ديگر، الگوريتم روش شغل هاي حل يك مسأله در اپ نويسي را مي گويند.
در‌ واقع براي داشتن يك الگوريتم عالي، قبل از هر چيز بايد بدانيم كه نرم افزار ما قرار ميباشد چه كاري اعمال دهد. بعد از آن مي بايست به سيستم دستور دهيم كه آن عمل يا اين كه امور را به چه شكلي جاري ساختن دهد كه‌اين بخش طاقت فرسا عمل ميباشد. در واقعيت، هرچه كارهايي كه ما مي خواهيم سيستم براي ما انجام دهد بيشتر و غامض‌خيس باشند، قطعاً تعداد خط‌هاي كد بيشتري مي بايست نوشته و نرم افزار ي ما هم بغرنج‌خيس شود و نياز به الگوريتم بغرنج تري دارا است.


واژه و كلمه الگوريتم از كجا مهيا ميباشد؟الگوريتم اسم هاي ديگري مثل الگوريتمي، خوارزميك يا اين كه خوارزمي دارااست. كلمه و واژه الگوريتم از اسم رياضيدان و ستاره‌شناس و جغرافي‌دان نامي اهل ايران، ابوجعفر محمد بن موسي خوارزمي (الخوارزمي)، گرفته شد‌ه‌ميباشد.در قرن ۱۳ ميلادي واژه الگوريسموس(algorismus) به معناي (سيستم شمارش عربي (دهدهي)) (يعني اعداد ۱ تا ۹ به علاوه صفر، و نيز مضمون‌ اعشار) بود؛application  كه هنوز هم يكي‌از معاني كلمه الگوريسم(algorism) مي‌باشد. معناي ديگر الگوريسم «آناليز كردن با ياري اعداد عربي» ميباشد؛ يعني فن اعمال أعمال حسابي اساس، مانند توده و ضرب، با قرار دادن اعداد در تحت هم و إعمال قواعدي خاص، كه جايگزين استعمال اعداد رومي و به كارگيري از چرتكه شد. حتي طريق اجرا دستي تقسيم و جذر به دست آوردن (راديكال) هم الگوريسم ناميده ميشود. در قرن ۱۹ اين كلمه و واژه در فرانسوي به algorithme تغيير صورت پيدا كرد، اما معنايش اثبات ماند. طولي نكشيد كه‌اين واژه و كلمه به صورت algorithm وارد لهجه انگليسي شد؛ ولي تنها در آخرها قرن ۱۹ ميلادي بود كه معناي عام‌خيس مدرن‌اش را يافت، و به «هر دسته قواعدي براي ايفا يك نحوه محاسباتي يا اين كه سياق رايانه‌اي به عمل رود» الگوريتم گفته شد.
تبديل اسم الخوارزمي به الگوريسم و آنگاه الگوريتم احتمالاً ذيل تأثير واژه و كلمه يوناني arithmos (به معناي عدد) و arithmetic (به معناي محاسباتي) بوده ميباشد. بعضي منابع هم كلمه و واژه لگاريتم را هم در تبديل الگوريسم و الگوريتم بي تأثير ندانسته‌اند.

مختصات يك الگوريتممجموع الگوريتم‌ها بايستي حالت و معيارهاي تحت را دارا باشند:
ورودي:يك الگوريتم بايستي هيچ يا اين كه چند پارامتر را تحت عنوان ورودي بپذيرد؛خروجي:الگوريتم مي بايست حداقل يك كميت تحت عنوان خروجي (منفعت عمليات) ساخت و ساز نمايد؛قطعيت:دستورهاي الگوريتم بايد با زباني ظريف، و بي‌ابهام ذكر شوند. هر شيوه نامه نيز بايد انجام‌پذير باشد. دستورهايي نظير «مقدار ۶ يا اين كه ۷ را به x اضافه فرماييد» يا اين كه «نتايج تقسيم پنج بر صفر را احتساب نماييد» مجاز نيستند؛ طراحي اپليكيشن در مشهد به دليل آن كه در ارتباط نمونه اول، مشخص و معلوم وجود ندارد كه بالاخره چه عددي بايد گزينش شود، و در خصوص نمونه دوم هم تقسيم بر صفر در رياضي ها تعريف‌و‌تمجيد نشده‌مي باشد.محدوديت:الگوريتم بايستي دارنده شروع و پايان مشخصي باشد، به گونه اي كه درصورتي كه دستورهاي آن را دنبال كنيم، براي همه حالات، الگوريتم بعد از طي روند شمارا و متناهي خاتمه يابد.رايا پارس  به علاوه، مجال مايحتاج براي خاتمه الگوريتم هم بايد به سيرتكامل‌اي سنجيده، كوتاه باشد.

 
مضمون‌ الگوريتممضمون‌ الگوريتم را معمولاً با تشبيه به دستور آشپزي توضيح مي دهند. براي مثالً در صورتي بخواهيم آبگوشت صحيح كنيم (كار متبوع) با فرض اينكه مواد نپخته را داريم (وضعيت اول) فرآيند مشخصي را بايستي طبق امر آشپزي طي كنيم (آيين نامه‌ها) تا به آبگوشت فراهم (وضعيت آخري) برسيم. اما الگوريتم‌ها معمولاً بغرنج‌خيس از اين مي‌باشند.الگوريتم گاه دارنده مراحلي ميباشد كه تكرار مي‌شود (در نمونه آبگوشت براي مثالً چندبار بايستي نمك زد يا اين كه آب اضافه كرد) و يا اين كه در مرحله‌اي مستلزم تصميم‌گيري ميباشد (در شرايطي‌كه نمك كافي است ديگر نمك نمي‌زنيم، در حالتي‌كه كفايت نميكند نمك ميزنيم).در صورتي‌كه الگوريتم براي فعاليت متبوع مطلوب نباشد و يا اين كه غلط باشد به منفعت متبوع نمي‌رسيم. به عنوان مثالً اگر الگوريتم آبگوشت را با مواد نخستين كباب اجرا دهيم بديهي است كه به آبگوشت نمي‌رسيم.بايد بدانيم براي هر الگوريتم تعريف‌و‌تمجيد متغيرها و پياده سازي مرحله به مرحله بسيار مهم مي‌باشد. چون الگوريتم بايستي بداند بر روي چه متغيرهايي، چه اعمالي را اعمال دهد و بهره را در موفق چه متغيرها يا اين كه پارامترهايي علامت دهد.نكته ديدني: در برخي كشورها، مثل ايالات متحده در شرايطي كه تعبيه فيزيكي الگوريتمي ممكن باشد (مثلا، يك الگوريتم ضرب كه مي گردد آن را در واحد به حساب آوردنٔ يك ريز پردازنده تعبيه كرد) ميشود آن الگوريتم را به تصويب رساند. 
نكاتي كه بايد هنگام تايپ كردن الگوريتم در حيث داشته باشيد:مراحل را به ترتيب و پشت سر هم بنويسيد (انجام از بالا به پايين)گام‌هاي ضروري را در نظر گرفته و آن‌ها را در طرح خويش به شغل ببريد.از ذكر جزئيات بيهوده غربت كرده و كارايي نمائيد تا حد قابليت و امكان پروسه را بي آلايش و در عين اكنون بي نقص بنويسيد.از زباني بي آلايش براي تايپ كردن الگوريتم استعمال كنيد، طوري كه اشخاص متفاوت برداشت متفاوتي از آن نداشته باشند.هر الگوريتم تنها يك نقطه استارت داراست كه اولي دستوالعمل از آن شروع مي شود، ولي مي‌تواند چندين پايان داشته باشد.الگوريتم بايستي جامع باشد، طوري كه در حالت‌هاي خاص نيز بهره‌ي مطلوب را به شما بدهد.تقدم عملگرهاي رياضي را هنگام تايپ كردن طرحتان در نظر داشته باشيد (از جمله محاسبه نتايج ضرب نسبت به احتساب نتيجه ها جمع در حق اولويت مي باشد)


برچسب: طراحي اپليكيشن در مشهد، رايا پارس، طراحي اپليكيشن،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۶:۵۲ توسط:رضا طاووسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :