دنياي اپليكيشن دنياي اپليكيشن .

دنياي اپليكيشن

استفاده از كاتلين در برنامه نويسي اندرويد

وقتي كه شما يك نرم افزار جاوا را جاري ساختن مي كنيد، آن نرم افزار به تيم‌اي از امر‌ها، به اسم بايت‌كد (Bytecode) كامپايل (Compile) گرديده و در يك ماشين مجازي اعمال مي گردد. در طول يك‌سري سال اخير، گويش‌هاي اپ‌نويسي جديدي براي اعمال در ماشين مجازي جاوا (Java Virtual Machine – JVM) معرفي گرديده‌اند. در حالي كه، ظواهر نرم افزار‌هاي ساخته‌گرديده بوسيله اين لهجه‌هاي تازه براي ماشين مجازي يكسان ميباشد، مقصود مهم از معرفي اين لهجه‌ها، ارائه خصوصيت‌هاي موثر در كدنويسي ريلكس‌خيس براي بسط‌دهندگان و برطرف كردن اشتباهات جاوا ميباشد.
كمپاني بسط قابل انعطاف‌افزاري (JetBrains)، توليدكننده استوديوي توسعه و گسترش اندرويد (IntelliJ IDEA)، گويش نرم‌افزار‌نويسي كوتلين (Kotlin) را معرفي نموده است. طراحي اپليكيشن در مشهد كوتلين، يك گويش نرم‌افزار‌نويسي ايستا ميباشد كه در JVM اعمال مي گردد و قابليت و امكان كامپايل شدن به سورس‌كد جاوا اسكريپت (JavaScript Source Code) را نيز دارااست. اين گويش، يكسري خصوصيت جالب را در خويش مكان داده ميباشد. درين نوشته‌ي‌علمي، مطالب پايين را در زمينه‌ي كوتلين ياد خواهيد گرفت:
طريق تهيه فضا كوتلينطريق به كار گيري هم زمان با جاوا و كوتلين در يك پروژهدلايل جذابيت لهجه اپليكيشن‌نويسي نو كوتليندرين نوشته‌علمي فرض مي شود طراحي اپليكيشن كه شما تجربيات‌اي در مسئله توسعه و گسترش اندرويد داريد. در‌حالتي كه جديد وارد دنياي اپ‌نويسي اندرويد گرديده‌ايد؛ سؤالات متعددي در خصوص آغاز پروژه داريد؛ يا اين كه هيچ شناخت با اندرويد استوديو (Android Studio) نداريد، خوب ميباشد در بالا با مقدمات نرم‌افزار‌نويسي اندرويد آشنا گرديد.
چرا از گويش كوتلين براي اندرويد به كار گيري كنيم؟اندرويد، دنياي نرم افزار‌ها را تصاحب نموده است و به همين برهان، بسط‌دهندگان هيچ منش ديگري براي گسترش نرم افزار جاوا نداشته‌اند. با اينكه به كار گيري از جاوا بسيار پهناور ميباشد، اين گويش دارنده چند اشتباهات تاريخي ميباشد. جاوا 8، بعضي از ايرادات اين لهجه را حل كرد و جاوا 10 نيز مشكلات بيشتري را تصحيح كرد. به مراد فايده بردن از مزاياي اصلاحات انجام يافته براي اين دو ورژن از جاوا، مي بايست دست كم كيت بسط قابل انعطاف‌افزاري (minimum SDK) را بر روي اندرويد 24 نصب كرده تا تنها بتوانيد از جاوا 8 استعمال نماييد. اين عمل، براي پيشرفت‌دهندگان انتخابي وجود ندارد و به طور تقريبً هيچ‌كسي جاوا 10 را مد لحاظ قرار نمي‌دهد.
مقصود كوتلين، برطرف كردن فقدان يك گويش نرم افزار‌نويسي امروزي براي پلتفرم اندرويد ميباشد. در‌پي برخي از اساس‌هاي اساسي كه كوتلين بر روي آنها سازه گرديده‌است رايا پارس  را معرفي ميكنيم:
مختصر و در عين هم اكنون جامع بودن. اين خصوصيت منجر كاهش تايپ كردن كدهاي تكراري براي شما ميشود.رسا بودن. اين خصوصيت، خوانايي و قابل فهم و شعور بودن كدهاي شما‌را بيشتر مي‌نمايد.ايمن بودن. اين خصوصيت منجر اجتناب از همگي كلاس‌هاي نادرست application مانند خطاي رايج «Null Pointer» ميگردد.چندمنظوره بودن. اين خصوصيت، قابليت و امكان ايجاد كرد نرم افزار‌هاي سمت سرور، نرم افزار‌هاي اندرويدي يا اين كه اجراي كد سمت استفاده كننده در مرورگر را مهيا مي‌نمايد.سازگار بودن. اين خصوصيت، قابليت و امكان به كار گيري از كتابخانه‌ها و كادر‌ورك‌هاي جان دار در ماشين مجازي جاوا به يار 100 درصد سازش با لهجه جاوا را آماده مي‌نمايد.به‌روز بودن. اصلي‌خيس از همگي‌ي اين خصوصيت‌ها، كوتلين يك گويش نو ميباشد و همين مورد، يادگيري آن را هيجان‌انگيز مي‌نمايد.استارت فعاليت با كوتلينشما ميتوانيد پوشه پروژه آغاز عمل را از «لينك و پيوند پروژه» اخذ فرماييد. در بالا، بايستي اين فولدر را از موقعيت فشرده بيرون كرده و آن را در اندرويد استوديو گشوده فرمائيد. در‌اين پروژه، شما قرار ميباشد به خواسته يادگيري كوتلين، با يك نرم افزار معمولي در مورد جستجوي كتاب، مشاهده جلد كتاب و به اشتراك‌گذاري كتاب با دوستان فعاليت نماييد. اين نرم افزار دارنده سه پوشه سورس كد ميباشد:

MainActivity.java: اين پوشه، يك شغل (Activity) ميباشد كه براي كاوش و نماد دادن فهرست كتاب‌ها، برگه را به اكران درمي‌آورد.DeatailActivity.java: اين پوشه، يك شغل (Activity) ميباشد كه با اعتنا به ID واردشده كتاب، جلد آن را به اكران درمي‌آورد.JSONAdapter.java: اين فولدر، يك كلاس سفارشي (BaseAdapter) ميباشد كه يك شيء JSON را به يك فهرست نتيجه ها تبديل مي‌نمايد.پروژه را توليد كرده و آن را انجام فرماييد تا مشاهده كنيد كه با چه محيطي قرار ميباشد فعاليت فرمائيد.


اندرويد استوديو، به طور پيش‌فرض هيچ تدبير از شيوه فعاليت با كوتلين ندارد. به همين عامل، در گام نخستين بايستي پلاگين كوتلين را در اندرويد استوديو نصب كرده و تنظيمات (Configure) آن را در پروژه خويش اعمال دهيد.


برچسب: طراحي اپليكيشن در مشهد، طراحي اپليكشين، رايا پارس،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۷:۰۳ توسط:رضا طاووسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :